Niels z'n Wadloper Bladzijde

Foto's

Foto's van Wadlopers


Foto's per jaar

De foto's zijn gerangschikt per jaar, kies een jaar:
           1981  1982  1983  1984  1985  1986  1987  1988  1989 
 1990  1991  1992  1993  1994  1995  1996  1997  1998  1999 
 2000  2001  2002  2003  2004  2005  2006  2007  2008  2009 
 2010  2011  2012  2013  2014            2016  2017  2018  2019 
 2020 
 Sortering op Nederlands treinstelnummer
 Sortering op buitenlands treinstelnummer

Klik op het plaatje om de foto groter te zien
Beweeg de muis over buitenlandse plaatsnamen en afkortingen of namen van somige spoorwegmaatschappijen voor een beknopte uitleg.

3203 naast 761 te Leeuwarden

NS Wadloper 3203 naast de met rouwband, krans en tranen getooide 761 welke de laatste Hondekop volgens de omloop van Leeuwarden naar Heerenveen en Zwolle zal gaan rijden, te Leeuwarden.
12 januari 1996, © Niels Karsdorp.

3109 + 3229 te Zuidhorn

NS 3109 en 3229 komen als stoptrein 8660 van Groningen naar Leeuwarden door een besneeuwd Zuidhorn.
28 januari 1996, © Niels Karsdorp.

3224 bij Noordhorn

De 3224 staat op het punt de spoorbrug over het Van Starkenborghkanaal tussen Noordhorn en Zuidhorn te passeren als stoptrein 8645 van Leeuwarden naar Groningen.
28 januari 1996, © Niels Karsdorp.

3212 + 3101 te Zuidhorn

De NS 3212 en 3101 trotseren de kou als stoptrein 8656 van Groningen naar Leeuwarden bij vertrek uit Zuidhorn.
Merk ook de ijsafzetting rond de koplampen op.
20 februari 1996, © Niels Karsdorp.

3210 + 3110 + 3117 bij Noordhorn

NS 3210 + 3110 + 3117 stuiven langs Noordhorn als stoptrein 8641 van Leeuwarden naar Groningen.
20 februari 1996, © Niels Karsdorp.

3217 + 3111 + 3106 bij Noordhorn

NS 3217 + 3111 + 3106, onderweg als stoptrein 8658 van Groningen naar Leeuwarden, passeren Noordhorn.
20 februari 1996, © Niels Karsdorp.

3222 te Meppel

NS 3222 komt tijdens een overbrenging van Zwolle naar Groningen door Meppel.
4 juli 1996, © Niels Karsdorp.

3204 te Scheemda

NS 3204 nadert Scheemda vanuit Groningen op weg als sneltrein 8339 naar Winschoten.
Zeven jaar eerder stond op deze plek nog het oude inrijseinbordes, zoals te zien op deze foto.
12 juli 1996, © Niels Karsdorp.

3206 bij Grijpskerk

NS 3206 nadert Grijpskerk als stoptrein 8625 van Leeuwarden naar Groningen. Op de plaats van het zandpad links komt het tweede spoor van de spoorverdubbeling tussen Veenwouden en Grijpskerk te liggen.
2 augustus 1996, © Niels Karsdorp.

3102 + 3117 bij Visvliet

De NS motorrijtuigen 3102 + 3117 (rijdend naar links) zijn zojuist de voormalige halte Visvliet gepasseerd en vervolgen hun weg als stoptrein 8642 van Groningen naar Leeuwarden.
2 augustus 1996, © Niels Karsdorp.

3211 te Visvliet

NS 3211 passeert de perronrand van het voormalige station Visvliet op weg als stoptrein 8627 van Leeuwarden naar Groningen. Links is het zandlichaam voor de werkzaamheden aan de verdubbeling van het traject tussen Veenwouden en Grijpskerk zichtbaar.
2 augustus 1996, © Niels Karsdorp.

3117 + 3102 te Buitenpost

NS 3117 + 3102 komen ruim een uur later als trein 8631 terug uit Leeuwarden binnen te Buitenpost op weg naar Groningen.
2 augustus 1996, © Niels Karsdorp.

3206 + 3221 bij Buitenpost

NS 3206 + 3221 naderen Buitenpost als stoptrein van 8633 van Leeuwarden naar Groningen.
2 augustus 1996, © Niels Karsdorp.

3211 bij Kollumerzwaag

NS 3211 passeert de toen nog bestaande telegraafpalen bij Kollumerzwaag, nabij de plaats van de vroegere halte Veenklooster-Twijzel, (tussen Zwaagwesteinde en Buitenpost) als stoptrein 8635 van Leeuwarden naar Groningen.
2 augustus 1996, © Niels Karsdorp.

3110 te Zwaagwesteinde

NS 3110 + 3209 tijdens de stop te Zwaagwesteinde als stoptrein 8637 van Leeuwarden naar Groningen. Met de spoorverdubbeling van het traject tussen Veenwouden en Grijpskerk heeft dit perron plaats moeten maken voor het tweede spoor.
2 augustus 1996, © Niels Karsdorp.

3112 + 3209 + 3111 bij Zwaagwesteinde

NS 3112 + 3209 + 3110, onderweg als stoptrein 8656 van Groningen naar Leeuwarden, naderen Zwaagwesteinde.
Let ook op de telegraafpalen aan de linkerkant. Deze zijn enkele jaren later verwijderd.
2 augustus 1996, © Niels Karsdorp.

3102 + 3117 + 3217 bij Buitenpost

Na in Groningen met de 3217 als versterkingsstel te zijn uitgebreid hebben de NS 3102 + 3117 + 3217 Buitenpost achter zich gelaten op weg als stoptrein 8658 naar Leeuwarden.
2 augustus 1996, © Niels Karsdorp.

3213 + 3221 bij Buitenpost

NS 3213 + 3221 naderen de spoorbrug over de Stroobossertrekvaart nabij Buitenpost als stoptrein 8660 van Groningen naar Leeuwarden.
2 augustus 1996, © Niels Karsdorp.

3112 + 3209 + 3110 te Visvliet

NS 3112 + 3209 + 3110 passeren de voormalige halte Visvliet als stoptrein 8664 van Groningen naar Leeuwarden. Met de spoorverdubbeling tussen Veenwouden en Grijpskerk, waarvan op de voorgrond het zandlichaam voor het tweede spoor reeds zichtbaar is, zou ook de perronrand als laatste overblijfselen van het station verdwijnen.
2 augustus 1996, © Niels Karsdorp.

3102 + 3117 + 3217 nabij Grijpskerk

NS 3102 + 3117 + 3217 passeren de reeds gestarte werkzaamheden aan de partiële spoorverdubbeling tussen Grijpskerk en Veenwouden even buiten Grijpskerk als stoptrein 8666 van Groningen naar Leeuwarden.
Zie ook op deze foto hoe de omgeving hier veranderd is.
2 augustus 1996, © Niels Karsdorp.

3213 bij Zuidhorn

NS 3213, onderweg als stoptrein 8639 van Leeuwarden naar Groningen, is zojuist de spoorbrug over het Van Starkenborghkanaal bij Zuidhorn gepasseerd.
3 augustus 1996, © Niels Karsdorp.

3228 bij Noordhorn

NS 3228 passeert Noordhorn op weg als stoptrein 8627 van Leeuwarden naar Groningen.
5 augustus 1996, © Niels Karsdorp.

3225 nabij Noordhorn

NS 3225 passeert Noordhorn op weg als stoptrein 8644 van Groningen naar Leeuwarden. De trein rijdt op de foto naar links.
5 augustus 1996, © Niels Karsdorp.

Interieur Wadfietser 3106

Het interieur van NS Wadfietser 3106 te Groningen. Om het in- en uitstappen met een fiets te versnellen werd de toegang tot het balkon vergroot en niet voorzien van een deur. De noodrem diende hiervoor iets verplaatst te worden.
19 augustus 1996, © Niels Karsdorp.

Interieur Wadfietser 3106

Het interieur van NS Wadfietser 3106 te Groningen. De helft van het de banken hebben plaats gemaakt voor rekken om fietsen tegen aan te zetten en riemen om de fietsen vast te kunnen zetten.
19 augustus 1996, © Niels Karsdorp.

3205 op spoor 1 te Zuidhorn

Wegens werkzaamheden aan de partiële verdubbeling van het traject tussen Leeuwarden en Groningen was er op 25 augustus 1996 geen treinverkeer mogelijk tussen Zuidhorn en Hardegarijp. Tussen Groningen en Zuidhorn en tussen Hardegarijp en Leeuwarden reden treinen volgens een halfuursdienst (en dat op zondag!). Wegens kering in Zuidhorn vertrekt NS 3205 naar Groningen vanaf spoor 1 (normaal vanaf spoor 2).
25 augustus 1996, © Niels Karsdorp.

3211 + 3204 te Zuidhorn

NS 3211 + 3204 rijden Zuidhorn binnen als stoptrein 8625 komende uit Leeuwarden en gaande naar Groningen.
5 september 1996, © Niels Karsdorp.

3215 te Groningen

NS 3215 vertrekt vanaf spoor 2a uit Groningen als trein 8857 naar Delfzijl.
5 september 1996, © Niels Karsdorp.

3205 + 3103 te Zuidhorn

NS 3205 + 3103 rijden Zuidhorn binnen als stoptrein 8617 van Leeuwarden naar Groningen.
17 september 1996, © Niels Karsdorp.

3114 te Groningen

NS 3114 wordt na vertrek van de trein van Groningen naar Delfzijl afgerangeerd.
17 september 1996, © Niels Karsdorp.

3206 t/m 3210 te Groningen

Voor de excursie met de zwarte 27003 (=1501) naar Groningen met veel Britse aanhang werden in Groningen twee rijen materieel naast elkaar gezet. Op de voorgrond staan van links naar rechts de 3206, 3207, 3208, 3209 en 3210 en daarachter van links naar rechts de zwarte 27003 (=1501), 634 652-2, 113, 3205, 3204 en 3201.
28 september 1996, © Niels Karsdorp.

3206 t/m 3210 te Groningen

Voor de excursie met de zwarte 27003 (=1501) naar Groningen met veel Britse aanhang werden in Groningen de NS 3206, 3207, 3208, 3209 en 3210 in nummervolgorde op een rijtje gezet.
28 september 1996, © Niels Karsdorp.

3115 te Groningen

NS Wadfietser 3115 wordt afgerangeerd op het emplacement van Groningen.
3 oktober 1996, © Niels Karsdorp.

3219 + 3106 te Zuidhorn

Een Wadlopertrein bestaande uit NS 3104 (niet zichtbaar), 3219 en achterop de 3106 passeert de tot tunnel om te bouwen overweg in Zuidhorn als stoptrein 8645 van Leeuwarden naar Groningen.
4 oktober 1996, © Niels Karsdorp.

3103 + 3226 te Zuidhorn

Een paar minuten later passeren de NS 3103 + 3226 de tot tunnel om te bouwen overweg in Zuidhorn in tegengestelde richting als stoptrein 8662 van Groningen naar Leeuwarden.
4 oktober 1996, © Niels Karsdorp.

3209 + 3115 te Zuidhorn

NS 3209 + 3115 passeren een tot tunnel om te bouwen overweg in Zuidhorn als stoptrein 8664 van Groningen naar Leeuwarden.
13 oktober 1996, © Niels Karsdorp.

3115 te Groningen

NS Wadfietser 3115 wordt afgerangeerd te Groningen. Om van de kopsporen 1a, 2a of 3a naar het emplacement te komen moet over de spoorbrug over het Hoornsediep gestoken te worden.
22 oktober 1996, © Niels Karsdorp.

3230 + 3111 te Zuidhorn

NS 3230 + 3111 komen als stoptrein 8619 uit Leeuwarden naar Groningen en naderen het station van Zuidhorn. Rechts heeft tot de jaren '30 van de 20e eeuw het spoor gelegen, voordat het Van Starkenborghkanaal werd gegraven en het spoor opgehoogd moest worden om dit kanaal te overbruggen.
24 oktober 1996, © Niels Karsdorp.

3105 + 3226 te Zuidhorn

In het kader van het ombouwen van een overweg tot een tunnel in Zuidhorn is het wegdek reeds verwijderd als NS 3105 + 3226 de werkplek naderen als stoptrein 8637 van Leeuwarden naar Groningen.
2 november 1996, © Niels Karsdorp.

3204 bij Zuidhorn

NS 3204 verlaat Zuidhorn als stoptrein 8654 van Groningen naar Leeuwarden. Links heeft tot de jaren '30 van de 20e eeuw het spoor gelegen, voordat het Van Starkenborghkanaal werd gegraven en het spoor opgehoogd moest worden om dit kanaal te overbruggen.
2 november 1996, © Niels Karsdorp.

3104 zonder kopnummer

Bij een herschildering van de kop, mogelijk na herstel van een aanrijding, is men vergeten het nummer 3104 op de kop aan te brengen. De kale neus valt gelijk op. NS 3104 en 3213 als stoptrein 8636 van Groningen naar Leeuwarden tijdens een stop op spoor 1 van Zuidhorn.
5 november 1996, © Niels Karsdorp.

3107 + 3207 en 3420 te Leeuwarden

Links arriveren NS Wadlopers 3107 + 3207 als stoptrein 8252 uit Harlingen Haven in Leeuwarden.
Rechts staat NS 3420 (en niet zichtbaar daarachter de 3421) voor instructie in Leeuwarden.
6 november 1996, © Niels Karsdorp.

3230 + 3114 te Sneek Noord

NS 3230 + 3114 stoppen te Sneek Noord als trein 8941 van Leeuwarden naar Stavoren.
6 november 1996, © Niels Karsdorp.

3108 + 3113 te Sneek

NS 3108 + 3113 uit Leeuwarden zijn Sneek Noord zojuist gepasseerd en naderen eindbestemming Sneek als trein 8943 uit Leeuwarden.
6 november 1996, © Niels Karsdorp.

3117 te Zwaagwesteinde

NS 3117 (+ 3210 + 3116) als stoptrein 8656 van Groningen naar Leeuwarden tijdens de stop in Zwaagwesteinde.
Rechts is de rand van het nieuwe perron in aanbouw zichtbaar.
8 november 1996, © Niels Karsdorp.

3211 bij Buitenpost

NS 3211 passeert de oude spoorbrug over de Stroobossertrekvaart onderweg van Groningen naar Leeuwarden op de laatste dag. Enkel euren later zou het spoor buitendienst worden gesteld waarbij de enkelsporige spoorbrug door twee nieuwe enkelsporige spoorbruggen werd vervangen in het kader van de spoorverdubbeling van het traject tussen Grijpskerk en Veenwouden.
16 november 1996, © Peter Schoeber.

3231 te Zwaagwesteinde

De werkzaamheden voor de verdubbeling van het spoor tussen Grijpskerk en Veenwouden zijn in volle gang als NS 3231 Zwaagwesteinde nadert onderweg van Groningen naar Leeuwarden.
16 november 1996, © Peter Schoeber.

3115 te Groningen

NS Wadfietser 3115 en een onbekende soortgenoot staan op het voor Wadlopers niet alledaagse spoor 3b te Groningen. Achter de trein is nog de ravage te zien, aangericht doordat NS Koploper 4052 zich een dag eerder in het perron ramde.
18 november 1996, © Niels Karsdorp.

3221 te Zuidhorn

NS 3221 passeert de werkzaamheden voor een tunnel onder het spoor door te Zuidhorn als stoptrein 8658 van Groningen naar Leeuwarden.
30 november 1996, © Niels Karsdorp.

3101 verbouwd

De 3101 en 3102 waren de eerste verbouwde Wadlopers van NS, beide werden niet gelijk voorzien van airco in de cabines. Dit laatste is te zien aan het ontbreken van kasten op het dak boven de cabines. De baanruimer en de nieuwe beschildering geven de Wadloper een heel ander aangezicht. De 3101, in de eerste weken van exploitatie in de verbouwde toestand, met de onverbouwde 3104 en 3210 als stoptrein 8634 van Groningen naar Leeuwarden tijdens een stop op spoor 1 van Zuidhorn.
13 december 1996, © Niels Karsdorp.

3229 te Zuidhorn

NS 3229 + 3113 zijn zojuist uit Zuidhorn vertrokken op weg als stoptrein 8656 van Groningen naar Leeuwarden.
14 december 1996, © Niels Karsdorp.

3116 + 3115 + 3230 te Zuidhorn

NS 3116 + 3115 + 3230 rijden als trein 8617 een besneeuwd Zuidhorn binnen, komende uit Leeuwarden en gaande naar Groningen.
20 december 1996, © Niels Karsdorp.


De foto's zijn gerangschikt per jaar, kies een jaar:
           1981  1982  1983  1984  1985  1986  1987  1988  1989 
 1990  1991  1992  1993  1994  1995  1996  1997  1998  1999 
 2000  2001  2002  2003  2004  2005  2006  2007  2008  2009 
 2010  2011  2012  2013  2014            2016  2017  2018  2019 
 2020 
 Sortering op Nederlands treinstelnummer
 Sortering op buitenlands treinstelnummer

Laatste foto's toegevoegd op 14 maart 2022.
Meer zullen nog volgen.


Deze bladzijde is het laatst gewijzigd op 17 augustus 2017.