NS Wadloper 3203 naast de met rouwband, krans en tranen getooide 761 welke de laatste Hondekop volgens de omloop van Leeuwarden naar Heerenveen en Zwolle zal gaan rijden, te Leeuwarden. | |
NS 3109 en 3229 komen als stoptrein 8660 van Groningen naar Leeuwarden door een besneeuwd Zuidhorn. | |
De 3224 staat op het punt de spoorbrug over het Van Starkenborghkanaal tussen Noordhorn en Zuidhorn te passeren als stoptrein 8645 van Leeuwarden naar Groningen. | |
De NS 3212 en 3101 trotseren de kou als stoptrein 8656 van Groningen naar Leeuwarden bij vertrek uit Zuidhorn. | |
NS 3210 + 3110 + 3117 stuiven langs Noordhorn als stoptrein 8641 van Leeuwarden naar Groningen. | |
NS 3217 + 3111 + 3106, onderweg als stoptrein 8658 van Groningen naar Leeuwarden, passeren Noordhorn. | |
NS 3222 komt tijdens een overbrenging van Zwolle naar Groningen door Meppel. | |
NS 3204 nadert Scheemda vanuit Groningen op weg als sneltrein 8339 naar Winschoten. | |
NS 3206 nadert Grijpskerk als stoptrein 8625 van Leeuwarden naar Groningen. Op de plaats van het zandpad links komt het tweede spoor van de spoorverdubbeling tussen Veenwouden en Grijpskerk te liggen. | |
De NS motorrijtuigen 3102 + 3117 (rijdend naar links) zijn zojuist de voormalige halte Visvliet gepasseerd en vervolgen hun weg als stoptrein 8642 van Groningen naar Leeuwarden. | |
NS 3211 passeert de perronrand van het voormalige station Visvliet op weg als stoptrein 8627 van Leeuwarden naar Groningen. Links is het zandlichaam voor de werkzaamheden aan de verdubbeling van het traject tussen Veenwouden en Grijpskerk zichtbaar. | |
NS 3117 + 3102 komen ruim een uur later als trein 8631 terug uit Leeuwarden binnen te Buitenpost op weg naar Groningen. | |
NS 3206 + 3221 naderen Buitenpost als stoptrein van 8633 van Leeuwarden naar Groningen. | |
NS 3211 passeert de toen nog bestaande telegraafpalen bij Kollumerzwaag, nabij de plaats van de vroegere halte Veenklooster-Twijzel, (tussen Zwaagwesteinde en Buitenpost) als stoptrein 8635 van Leeuwarden naar Groningen. | |
NS 3110 + 3209 tijdens de stop te Zwaagwesteinde als stoptrein 8637 van Leeuwarden naar Groningen. Met de spoorverdubbeling van het traject tussen Veenwouden en Grijpskerk heeft dit perron plaats moeten maken voor het tweede spoor. | |
NS 3112 + 3209 + 3110, onderweg als stoptrein 8656 van Groningen naar Leeuwarden, naderen Zwaagwesteinde. | |
Na in Groningen met de 3217 als versterkingsstel te zijn uitgebreid hebben de NS 3102 + 3117 + 3217 Buitenpost achter zich gelaten op weg als stoptrein 8658 naar Leeuwarden. | |
NS 3213 + 3221 naderen de spoorbrug over de Stroobossertrekvaart nabij Buitenpost als stoptrein 8660 van Groningen naar Leeuwarden. | |
NS 3112 + 3209 + 3110 passeren de voormalige halte Visvliet als stoptrein 8664 van Groningen naar Leeuwarden. Met de spoorverdubbeling tussen Veenwouden en Grijpskerk, waarvan op de voorgrond het zandlichaam voor het tweede spoor reeds zichtbaar is, zou ook de perronrand als laatste overblijfselen van het station verdwijnen. | |
NS 3102 + 3117 + 3217 passeren de reeds gestarte werkzaamheden aan de partiële spoorverdubbeling tussen Grijpskerk en Veenwouden even buiten Grijpskerk als stoptrein 8666 van Groningen naar Leeuwarden. | |
NS 3213, onderweg als stoptrein 8639 van Leeuwarden naar Groningen, is zojuist de spoorbrug over het Van Starkenborghkanaal bij Zuidhorn gepasseerd. | |
NS 3228 passeert Noordhorn op weg als stoptrein 8627 van Leeuwarden naar Groningen. | |
NS 3225 passeert Noordhorn op weg als stoptrein 8644 van Groningen naar Leeuwarden. De trein rijdt op de foto naar links. | |
Het interieur van NS Wadfietser 3106 te Groningen. Om het in- en uitstappen met een fiets te versnellen werd de toegang tot het balkon vergroot en niet voorzien van een deur. De noodrem diende hiervoor iets verplaatst te worden. | |
Het interieur van NS Wadfietser 3106 te Groningen. De helft van het de banken hebben plaats gemaakt voor rekken om fietsen tegen aan te zetten en riemen om de fietsen vast te kunnen zetten. | |
Wegens werkzaamheden aan de partiële verdubbeling van het traject tussen Leeuwarden en Groningen was er op 25 augustus 1996 geen treinverkeer mogelijk tussen Zuidhorn en Hardegarijp. Tussen Groningen en Zuidhorn en tussen Hardegarijp en Leeuwarden reden treinen volgens een halfuursdienst (en dat op zondag!). Wegens kering in Zuidhorn vertrekt NS 3205 naar Groningen vanaf spoor 1 (normaal vanaf spoor 2). | |
NS 3211 + 3204 rijden Zuidhorn binnen als stoptrein 8625 komende uit Leeuwarden en gaande naar Groningen. | |
NS 3215 vertrekt vanaf spoor 2a uit Groningen als trein 8857 naar Delfzijl. | |
NS 3205 + 3103 rijden Zuidhorn binnen als stoptrein 8617 van Leeuwarden naar Groningen. | |
NS 3114 wordt na vertrek van de trein van Groningen naar Delfzijl afgerangeerd. | |
Voor de excursie met de zwarte 27003 (=1501) naar Groningen met veel Britse aanhang werden in Groningen twee rijen materieel naast elkaar gezet. Op de voorgrond staan van links naar rechts de 3206, 3207, 3208, 3209 en 3210 en daarachter van links naar rechts de zwarte 27003 (=1501), 634 652-2, 113, 3205, 3204 en 3201. | |
Voor de excursie met de zwarte 27003 (=1501) naar Groningen met veel Britse aanhang werden in Groningen de NS 3206, 3207, 3208, 3209 en 3210 in nummervolgorde op een rijtje gezet. | |
NS Wadfietser 3115 wordt afgerangeerd op het emplacement van Groningen. | |
Een Wadlopertrein bestaande uit NS 3104 (niet zichtbaar), 3219 en achterop de 3106 passeert de tot tunnel om te bouwen overweg in Zuidhorn als stoptrein 8645 van Leeuwarden naar Groningen. | |
Een paar minuten later passeren de NS 3103 + 3226 de tot tunnel om te bouwen overweg in Zuidhorn in tegengestelde richting als stoptrein 8662 van Groningen naar Leeuwarden. | |
NS 3209 + 3115 passeren een tot tunnel om te bouwen overweg in Zuidhorn als stoptrein 8664 van Groningen naar Leeuwarden. | |
NS Wadfietser 3115 wordt afgerangeerd te Groningen. Om van de kopsporen 1a, 2a of 3a naar het emplacement te komen moet over de spoorbrug over het Hoornsediep gestoken te worden. | |
NS 3230 + 3111 komen als stoptrein 8619 uit Leeuwarden naar Groningen en naderen het station van Zuidhorn. Rechts heeft tot de jaren '30 van de 20e eeuw het spoor gelegen, voordat het Van Starkenborghkanaal werd gegraven en het spoor opgehoogd moest worden om dit kanaal te overbruggen. | |
In het kader van het ombouwen van een overweg tot een tunnel in Zuidhorn is het wegdek reeds verwijderd als NS 3105 + 3226 de werkplek naderen als stoptrein 8637 van Leeuwarden naar Groningen. | |
NS 3204 verlaat Zuidhorn als stoptrein 8654 van Groningen naar Leeuwarden. Links heeft tot de jaren '30 van de 20e eeuw het spoor gelegen, voordat het Van Starkenborghkanaal werd gegraven en het spoor opgehoogd moest worden om dit kanaal te overbruggen. | |
Bij een herschildering van de kop, mogelijk na herstel van een aanrijding, is men vergeten het nummer 3104 op de kop aan te brengen. De kale neus valt gelijk op. NS 3104 en 3213 als stoptrein 8636 van Groningen naar Leeuwarden tijdens een stop op spoor 1 van Zuidhorn. | |
Links arriveren NS Wadlopers 3107 + 3207 als stoptrein 8252 uit Harlingen Haven in Leeuwarden. | |
NS 3230 + 3114 stoppen te Sneek Noord als trein 8941 van Leeuwarden naar Stavoren. | |
NS 3108 + 3113 uit Leeuwarden zijn Sneek Noord zojuist gepasseerd en naderen eindbestemming Sneek als trein 8943 uit Leeuwarden. | |
NS 3117 (+ 3210 + 3116) als stoptrein 8656 van Groningen naar Leeuwarden tijdens de stop in Zwaagwesteinde. | |
NS 3211 passeert de oude spoorbrug over de Stroobossertrekvaart onderweg van Groningen naar Leeuwarden op de laatste dag. Enkel euren later zou het spoor buitendienst worden gesteld waarbij de enkelsporige spoorbrug door twee nieuwe enkelsporige spoorbruggen werd vervangen in het kader van de spoorverdubbeling van het traject tussen Grijpskerk en Veenwouden. | |
De werkzaamheden voor de verdubbeling van het spoor tussen Grijpskerk en Veenwouden zijn in volle gang als NS 3231 Zwaagwesteinde nadert onderweg van Groningen naar Leeuwarden. | |
NS Wadfietser 3115 en een onbekende soortgenoot staan op het voor Wadlopers niet alledaagse spoor 3b te Groningen.
Achter de trein is nog de ravage te zien, aangericht doordat NS Koploper 4052 zich een dag eerder in het perron ramde. | |
NS 3221 passeert de werkzaamheden voor een tunnel onder het spoor door te Zuidhorn als stoptrein 8658 van Groningen naar Leeuwarden. | |
De 3101 en 3102 waren de eerste verbouwde Wadlopers van NS, beide werden niet gelijk voorzien van airco in de cabines. Dit laatste is te zien aan het ontbreken van kasten op het dak boven de cabines. De baanruimer en de nieuwe beschildering geven de Wadloper een heel ander aangezicht. De 3101, in de eerste weken van exploitatie in de verbouwde toestand, met de onverbouwde 3104 en 3210 als stoptrein 8634 van Groningen naar Leeuwarden tijdens een stop op spoor 1 van Zuidhorn. | |
NS 3229 + 3113 zijn zojuist uit Zuidhorn vertrokken op weg als stoptrein 8656 van Groningen naar Leeuwarden. | |
NS 3116 + 3115 + 3230 rijden als trein 8617 een besneeuwd Zuidhorn binnen, komende uit Leeuwarden en gaande naar Groningen. |