Niels z'n Wadloper Bladzijde

Foto's

Foto's van Wadlopers


Foto's per jaar

De foto's zijn gerangschikt per jaar, kies een jaar:
           1981  1982  1983  1984  1985  1986  1987  1988  1989 
 1990  1991  1992  1993  1994  1995  1996  1997  1998  1999 
 2000  2001  2002  2003  2004  2005  2006  2007  2008  2009 
 2010  2011  2012  2013  2014            2016  2017 
 Sortering op Nederlands treinstelnummer
 Sortering op buitenlands treinstelnummer

Klik op het plaatje om de foto groter te zien
Beweeg de muis over buitenlandse plaatsnamen en afkortingen of namen van somige spoorwegmaatschappijen voor een beknopte uitleg.

3201 te Winsum

Een winters plaatje met de NS 3201 als Ledig Materieel van Roodeschool naar Groningen op het bruggetje over het Winsummerdiep in Winsum. De schaatsers hebben nog twee dagen om te oefenen, want twee dagen later werd de eerste Friese Elfstedentocht van de jaren negentig verreden.
2 januari 1997, © Niels Karsdorp.

3214 met twee streepjes

Wegens de Friese Elfstedentocht reden er extra lange treinen naar Friesland, zo ook de stoptrein 8634 van Groningen naar Leeuwarden met de NS 3214 + 3206 + 3224 tijdens de stop in Zuidhorn.
Merk op dat de 3214 maar twee schuine streepjes voor aan de zijkant van de kop heeft.
4 januari 1997, © Niels Karsdorp.

3213 + 3116 te Zuidhorn

Een winters plaatje van NS 3213 + 3116 die als stoptrein 8617 van Leeuwarden naar Groningen een besneeuwd Zuidhorn binnen rijden.
8 januari 1997, © Niels Karsdorp.

Een onbekende DH te Tjamsweer

Een onbekende DH-2 passeert een spoorbrug over het ijs bij Tjamsweer (tussen Appingedam en Loppersum) op weg als stoptrein 8862 van Delfzijl naar Groningen.
11 januari 1997, © Niels Karsdorp.

3115 te Deinum

In de daluren is een enkele DH-1 voldoende tussen Leeuwarden en Harlingen. NS 3115 passeert Deinum als stoptrein 8223 op weg naar Harlingen Haven.
14 januari 1997, © Niels Karsdorp.

3104 en 3114 te Groningen

Links staan NS 3104 + 3103 gereed om als stoptrein 8650 naar Leeuwarden te vertrekken.
Rechts staat NS 3114 op reserve.
Op de achtergrond zijn de voetbrug en het oude seinhuis van Groningen te zien.
22 januari 1997, © Niels Karsdorp.

3202 te Zuidhorn

NS 3202 is als stoptrein 8643 onderweg van Leeuwarden naar Groningen en nadert de werkzaamheden voor de bouw van een tunnel bij Zuidhorn. Op de voorgrond zijn de funderingsbuizen te zien en rechts worden de voorbereidingen getroffen voor het storten van het betonnen tunneldak, welke later op de juiste plaats tussen het spoor zal worden geschoven.
22 januari 1997, © Niels Karsdorp.

3221 zonder NS-logo

Bij de 3221 ontbrak lange tijd een NS-logo. Na een gedeeltelijke herschildering van de zijwand (postzegelen) werd het logo niet opnieuw aangebracht. Een detailopname van het ontbrekende logo op de 3221 in Groningen.
23 januari 1997, © Niels Karsdorp.

3210 te Leeuwarden

NS 3210 staat in Leeuwarden gereed om als stoptrein 8629 naar Groningen te vertrekken.
Let op het afwijkende lettertype van het nummer 3210 op de kop.
24 januari 1997, © Niels Karsdorp.

3225 bij Mantgum

NS 3225 nadert Mantgum als stoptrein 8931 van Leeuwarden naar Sneek. Volgens de planning had dit de eerste inzet van de Talent moeten zijn geweest, maar die eerste rit is een uur uitgesteld.
27 januari 1997, © Niels Karsdorp.

3201 kruist met Talent te Mantgum

NS 3201 + 3117 als stoptrein 8941 van Leeuwarden naar Stavoren kruisen in Mantgum de Talent 188 708+188 707 van Talbot als stoptrein 8954 van Sneek naar Leeuwarden, welke door NS in opdracht van Talbot wordt beproefd.
27 januari 1997, © Niels Karsdorp.

3201 bij Zuidhorn

NS 3201 komt als stoptrein 8629 van Leeuwarden naar Groningen door Zuidhorn.
28 januari 1997, © Niels Karsdorp.

3204 te Groningen

NS 3204 (nog steeds met tyfoon boven het cabineraam) staat in Groningen te wachten op vertrek naar Roodeschool als stoptrein 8757.
29 januari 1997, © Niels Karsdorp.

3206 met afwijkend schuifraam

NS 3206 heeft een afwijkend schuifraam. Links een normaal schuifraam, rechts het afwijkende schuifraam. De opname is gemaakt in Groningen.
31 januari 1997, © Niels Karsdorp.

3111 + 3107 + 3223 te Zuidhorn

Daags na de terugkomst van de verbouwing te Tilburg komen NS 3111 en 3107 met de onverbouwde 3223 als stoptrein 8634 van Groningen naar Leeuwarden aan in een druilerig Zuidhorn.
12 februari 1997, © Niels Karsdorp.

3114 en 3111 te Zuidhorn

Links staan NS 3219 + 3114 als stoptrein 8617 naar Groningen en rechts staan NS 3111 + 3107 + 3223 als stoptrein 8634 naar Leeuwarden op het station van Zuidhorn.
De 3107 en 3111 zijn de dag hiervoor teruggekeerd uit Tilburg na de verbouwing.
12 februari 1997, © Niels Karsdorp.

3113 te Groningen

Nadat de trein naar Roodeschool is vertrokken wacht de afgekoppelde NS 3113 op spoor 3a te Groningen tot deze wordt afgerangeerd.
12 februari 1997, © Niels Karsdorp.

3215 met vier streepjes

De 3215 heeft aan een zijde maar liefst vier schuine streepjes!.
In Groningen staan links de NS 3116 en rechts de NS 3215, waarbij het afwijkende aantal streepjes goed te zien is.
14 februari 1997, © Niels Karsdorp.

3214 met twee streepjes

De NS 3214 heeft aan een zijde slechts twee schuine streepjes!.
In Groningen staan links de 3214 en rechts de 3109, waarbij het afwijkende aantal streepjes goed te zien is.
20 februari 1997, © Niels Karsdorp.

3214 met regengoot

Aan de andere zijde heeft NS 3214 een regengoot boven het cabineraam.
Rechts staat de 3214, die zojuist met de 3109 als stoptrein 8617 uit Leeuwarden in Groningen is aangekomen. Links staat de 3117 op reserve.
20 februari 1997, © Niels Karsdorp.

3101 op de kop gezien

NS 3101 laat zich op de kop kijken vanaf het Emmaviaduct te Groningen.
21 februari 1997, © Niels Karsdorp.

Aircokast op de 3111

Close up van de aircokast op het dak van de NS 3111 te Groningen.
28 februari 1997, © Niels Karsdorp.

3107 bij Kuikhorne

De verbouwde NS 3107 met een nog onverbouwde motorwagen passeert de spoorbrug over de Zwette/Nieuwevaart bij Kuikhorne onderweg van Groningen naar Leeuwarden.
6 maart 1997, © Peter Schoeber.

3109 te Veenwouden

NS 3109 en een onbekend tweetje arriveren in Veenwouden als stoptrein van Groningen naar Leeuwarden.
6 maart 1997, © Peter Schoeber.

3101 + 3103 slepen 4042 te Groningen

Om de defecte NS Koploper 4042 van spoor 2B weg te slepen werden de NS Wadlopers 3101 + 3103 gebruikt. Hier staan de 3101 + 3103 met de 4042 gekoppeld op spoor 2B te Groningen.
10 maart 1997, © Niels Karsdorp.

3103 + 4042 te Groningen

Om de defecte NS Koploper 4042 van spoor 2B weg te slepen werden de NS Wadlopers 3101 + 3103 gebruikt. Hier staan de 3103 en 4042 gekoppeld op het opstelterrein te Groningen.
10 maart 1997, © Niels Karsdorp.

3226 + 3201 te Zuidhorn

NS 3226 + 3201 zijn zojuist vertrokken uit Zuidhorn als stoptrein 8670 van Groningen naar Leeuwarden. Het zand op de voorgrond is ten behoeve van de ombouw van de overweg tot een tunnel.
7 april 1997, © Niels Karsdorp.

3209 te Stedum

NS 3209, welke met de 3205 is overgeslagen bij de inbouw van airco in de cabines, nadert het station van Stedum als stoptrein 8852 van Delfzijl naar Groningen.
10 april 1997, © Niels Karsdorp.

3216 + 3211 te Groningen

NS 3216 + 3211 zijn zojuist uit Groningen vertrokken als stoptrein 8747 naar Roodeschool. De volgende dag zijn de 3216 en 3217 naar Haarlem overgebracht ten behoeve van de inbouw van airco in de cabine's.
10 april 1997, © Niels Karsdorp.

3102 nabij Groningen Losplaats

Op de vroege zaterdagochtenden is een losse Wadloper motorwagen voldoende tussen Winschoten en Groningen. NS 3102, (nog zonder airco-kasten!), nadert Groningen Losplaats als trein 8330 uit Winschoten.
19 april 1997, © Niels Karsdorp.

3102 te Waterhuizen

Twee uur later is dezelfde NS 3102 wederom als losse motorrijtuig onderweg van Winschoten naar Groningen, nu als trein 8338 en te Waterhuizen.
19 april 1997, © Niels Karsdorp.

Wadfietsers 3106 + 3115

De beide nog onverbouwde NS Wadfietsers 3106 en 3115 hebben Groningen verlaten en passeren Haren onderweg naar Tilburg om daar te worden verbouwd.
12 mei 1997, © Niels Karsdorp.

3231 met verschillend dakverf

De 3231 heeft bij de bakwisseling met de 3205 in 1985 de Bz van de 3207 gekregen. Bij de 3231 is de bakwisseling duidelijk aan het dak te herkennen. Van de Bz (van de 3205, oorspronkelijk van de 3207, voorop de foto) is de grijze verf aan het vervagen, terwijl de grijze verf op het dak van de B (van de 3231 zelf, achterop de foto) nog in goede staat verkeert. Bij de verbouwing van de 3231 werd ook het dak herschilderd.
De 3231 en daarnaast de verbouwde 3109 staan op het emplacement van Groningen.
26 mei 1997, © Niels Karsdorp.

3106 te Groningen

De verbouwde NS Wadfietser 3106 in Groningen.
Zie ook dat de beschermhoes voor de koppeling is opgehangen aan de ophanghaakjes op de kop.
18 juni 1997, © Niels Karsdorp.

3205 (+ 3229) te Groningen

NS 3205 + 3229 zijn uit Leeuwarden aangekomen in Groningen.
Goed te zien zijn de ophanghaakjes voor de beschermhoes voor de koppeling op de neus.
24 juni 1997, © Niels Karsdorp.

3220 + 3106 + 3104 te Zuidhorn

De onverbouwde NS 3220 met airco met de verbouwde 3106 en 3104 uit Leeuwarden naderen Zuidhorn op weg naar Groningen.
25 juni 1997, © Niels Karsdorp.

3228 te Zuidhorn

NS 3228 is als stoptrein onderweg van Leeuwarden naar Groningen en rijdt het station van Zuidhorn binnen.
12 juli 1997, © Niels Karsdorp.

3227 te Zuidhorn

NS 3227 passeert de tot tunnel om te bouwen AKI in Zuidhorn op weg als stoptrein van Groningen naar Leeuwarden.
12 juli 1997, © Niels Karsdorp.

3207 bij Groningen Noord

NS 3207 passeert de spoorbrug over het Van Starkenborghkanaal bij Groningen Noord als stoptrein van Roodeschool naar Groningen.
26 juli 1997, © Niels Karsdorp.

3211 bij Oosternieland

NS 3211 heeft zojuist Roodeschool verlaten en passeert een windmolen bij enkele boerderijtjes nabij Oosternieland (tussen Roodeschool en Uithuizermeeden) op weg naar Groningen.
augustus 1997, © Niels Karsdorp.

3211 te Usquert

NS 3211 staat als stoptrein van Roodeschool naar Groningen op het station van Usquert te wachten op vertrek.
9 augustus 1997, © Niels Karsdorp.

3211 te Baflo

NS 3211, wederom als stoptrein van Roodeschool naar Groningen, nu op een bruggetje ten noorden van Baflo.
9 augustus 1997, © Niels Karsdorp.

3213 te Loppersum

NS 3213 uit Delfzijl nadert Loppersum op weg naar Groningen.
17 augustus 1997, © Niels Karsdorp.

3201 botst op 8891 in de Eemshaven

NS 3201 is in de Eemshaven op een auto en Gado-bus 8891 gebotst.
30 september 1997, © Niels Karsdorp.

3201 botst op 8891 in de Eemshaven

NS 3201 is in de Eemshaven op een auto en Gado-bus 8891 gebotst.
30 september 1997, © Niels Karsdorp.

3211 bij Buitenpost

NS 3211 passeert de oude spoorbrug over de Stroobossertrekvaart onderweg van Groningen naar Leeuwarden op de laatste dag. Enkel euren later zou het spoor buitendienst worden gesteld waarbij de enkelsporige spoorbrug door twee nieuwe enkelsporige spoorbruggen werd vervangen in het kader van de spoorverdubbeling van het traject tussen Grijpskerk en Veenwouden.
16 november 1997, © Peter Schoeber.

3228 te Venray

NS 3228 doet in Venray (!) proeven bij een daar gemonteerde assenteller.
20 november 1997, © Hans Elzinga.

3227 + 3416 te Groningen

De uit Leeuwarden aangekomen NS Wadloper 3227 werd in Groningen gecombineerd met de gereedstaande NS 3416, waarna ze tezamen als sneltrein naar Leeuwarden vertrokken.
25 november 1997, © Niels Karsdorp.

3215 met vier streepjes

De NS 3215 en 3118 hebben zojuist Groningen verlaten op weg naar Leeuwarden.
Merk op dat de 3215 aan een zijde maar liefst vier schuine streepjes heeft!
13 december 1997, © Niels Karsdorp.

3204 te Zuidhorn

NS 3204 als stoptrein van Groningen naar Leeuwarden te Zuidhorn.
30 december 1997, © Niels Karsdorp.


De foto's zijn gerangschikt per jaar, kies een jaar:
           1981  1982  1983  1984  1985  1986  1987  1988  1989 
 1990  1991  1992  1993  1994  1995  1996  1997  1998  1999 
 2000  2001  2002  2003  2004  2005  2006  2007  2008  2009 
 2010  2011  2012  2013  2014            2016  2017 
 Sortering op Nederlands treinstelnummer
 Sortering op buitenlands treinstelnummer

Laatste foto's toegevoegd op 24 augustus 2017
Meer zullen nog volgen


Deze bladzijde is het laatst gewijzigd op 17 augustus 2017.