Niels z'n Wadloper Bladzijde

Technische gegevens

Afmetingen en gegevens


Technische gegevens

Type DH-1 DH-2  
Nummers 3101-3119 3201-3231
Aantal 19 31
Bakcode B123 001-019 Bz124 001-031 B125 001-031
Fabriekaat Duewag,

Cummins,
Voith,
SIG
Duewag,
Uerdingen,
Cummins,
Voith,
SIG
Duewag,
Uerdingen,
Cummins,
Voith,
SIG
Asopstelling B'2' 2'B' + B'2'
Motortype Cummins NT 855 R4 Cummins NT 855 R4 Cummins NT 855 R4
Overbrenging Hydraulisch Hydraulisch Hydraulisch
Max.Toerental 2100 t/min 2100 t/min 2100 t/min
Vermogen 288 pk 288 pk 288 pk
Cilinders:
   Aantal 6 6 6
   Slaglengte 152 mm 152 mm 152 mm
   Diameter 140 mm 140 mm 140 mm
Max.snelheid 100 km/h 100 km/h 100 km/h
Gew. tot - 93 ton 93 ton
Gew. trst 48 ton 69 ton 69 ton
Gew. rijt 37 ton 35 ton 34 ton
Diam. wielen 840 mm 840 mm 840 mm
Radstand 2000 mm 2000 mm 2000 mm
Hart op hart draaipunten 14100 mm 14100 mm 14100 mm
Lengte over koppelingen 22310 mm 22310 mm 22310 mm
Bovenstaande gegevens hebben betrekking op de afleveringstoestand.

Aantal zitplaatsen

Zitplaatsen Klapzittingen
1e klas 2e klas balkon plein
DH-1
NS oorspronkelijk - 56 1) 7 4) -
NS verbouwd 5) - 36 - 12
NoordNed/Arriva Friesland 6) - 36 - 12
NoordNed/Arriva Groningen 7) 8 46 7 4) -
Connexxion 8) - 36 - 12
Veolia (ex Arriva Friesland) 9) 8 28 - 12
Veolia (ex Arriva Groningen) 10) 8 46 7 4) -

DH-2 Bz (zonder toilet)
NS oorspronkelijk - 72 2) 5 -
NS verbouwd 5) - 52 - 12
NoordNed/Arriva Friesland 11) - 52 - 12
NoordNed/Arriva Groningen 12) - 72 5 -
Veolia (ex Arriva Friesland) 13) 8 44 - 12
Veolia (ex Arriva Groningen) 14) - 72 5 -

DH-2 B (met toilet)
NS oorspronkelijk - 68 3) 5 -
NS verbouwd 5) - 46 - 12
NoordNed/Arriva Friesland 11) - 46 - 12
NoordNed/Arriva Groningen 12) 20 48 5 -
Veolia (ex Arriva Friesland) 13) - 46 - 12
Veolia (ex Arriva Groningen) 14) 20 48 5 -
1) Aanvankelijk 32 zitplaatsen niet-roken en 24 zitplaatsen roken.
2) Aanvankelijk 72 zitplaatsen niet-roken.
3) Aanvankelijk 68 zitplaatsen roken.
4) 5 klapzittingen op groot balkon, 2 klapzittingen op klein balkon.

5) Aanvankelijk zijn alle stellen door NS(R) verbouwd.
6) 3103-3113, bestemd voor de Friese lijnen van NoordNed (sinds december 2005: Arriva).
7) 3114-3119, bestemd voor de Groninger lijnen van NoordNed (sinds december 2005: Arriva) en voorzien van 1e klas.
8) 3101-3102, bestemd voor de lijn Almelo - Mariënberg van Connexxion.
9) 3103,3105,3106,3107,3108,3110,3111, bij Veolia voorzien van 1e klas met rode hoofdsteunen.
10) 3114,3117,3118,3119, bij Veolia, nog voorzien van 1e klas van Arriva met groene bekleding.
11) 3207-3210 en 3222-3231, bestemd voor de Friese lijnen van NoordNed (sinds december 2005: Arriva).
12) 3201-3206 en 3211-3221, bestemd voor de Groninger lijnen van NoordNed (sinds december 2005: Arriva) en voorzien van 1e klas.
13) 3207,3208,3210,3222-3228,3230,3231, bij Veolia voorzien van 1e klas met rode hoofdsteunen.
14) 3202,3203,3218,3219, bij Veolia, nog voorzien van 1e klas van Arriva met groene bekleding.

Aanvankelijk bood dit materieel de mogelijkheid om te roken. Na enkele jaren werden de rokers uit de reizigersafdeling geweerd. De asbakjes werden eerst dichtgelast en later verwijderd. Kort daarop werd ook het roken op de balkons verboden.

In 1996 en 1997 werden alle Wadlopers gemoderniseerd. De oude krappe rode banken maakten plaats voor ruimer opgestelde blauwe stoelen. Hierdoor nam wel het aantal zitplaatsen af. De klapzittingen op de balkons werden verwijderd. In de reizigersafdeling werd een gebied ter breedte van twee ramen niet voorzien van stoelen, maar van klapzittingen in de langsrichting van de trein. Deze afdeling kreeg de bijnaam 'plein'.

In 1999 nam NoordNed de treindienst op de nevenlijnen in Friesland over van NS Reizigers. De Wadlopers werden hiervoor niet aangepast. In 2000 nam NoordNed ook de treindienst op de nevenlijnen in Groningen over van NS Reizigers. De provincie Groningen bedong hierbij dat de 1e klas in de treinen zou terug keren. NoordNed liet een aantal stellen, bedoeld voor de Groninger lijnen, door Arriva in Leeuwarden voorzien van 1e klas met groene bekleding. Tevens werden de ruimer opgestelde stoelen dichter op elkaar geplaatst en werd het 'plein' weer vervangen door stoelen, waardoor het aantal zitplaatsen op het oude niveau terug werd gebracht. De klapzittingen van het plein werden nu op de balkons geplaatst. Per december 2005 werd de treindienst van NoordNed overgenomen door Arriva.

Sinds oktober 2002 werd de dienst tussen Almelo en Mariënberg door Connexxion gereden met Wadlopers, later omgedoopt tot Veenexxpres. Met uitzondering van het afsluiten van de toiletten werd het interieur niet aangepast t.o.v. de verbouwing door NS Reizigers.

Per december 2006 werd de dienst tussen Nijmegen en Roermond verzorgd door Veolia en in de tijd tot de levering van nieuwe materieel gereden met Wadlopers, welke vrij kwamen bij Arriva. De voormalig Friese stellen van Arriva werden bij Veolia voorzien van 1e klas door een aantal hoofdsteunen te vervangen door rode exemplaren. De voormalig Groninger stellen van Arriva behielden hun groen beklede 1e klas.


Deze bladzijde is het laatst gewijzigd op 17 december 2007