Inhoud: |
Dit hersporingsboek heeft tot doel te dienen als opleidingsdocument en naslagwerk voor de:
|
In dit boek worden behandeld:
|
Dit boek heeft niet de status van voorschrift.
De hersporingsorganisatie bestaat uit:
|
De NS heeft de beschikking over een aantal (inter)rayonale organisaties die opgezet zijn vanuit de technische materieel-organisatie. Deze organisaties beschikken over auto's (vaak in combinatie met de storingsmonteur/wagenmeester taken) met beperkte middelen.
Daarnaast zijn in vier regio's wagons gestationeerd. De bemanning bestaat uit technisch personeel van Ep en Mw. Deze wagons zijn, naast de beperkte middelen, voorzien van zware hersporingsmiddelen. In principe verzorgt deze organisatie de hersporingen in de eigen Regio en één buur-Regio, indien de mensen en middelen met de auto's niet toereikend zijn.
Ontsporingen zijn naar ernst en gevolgen in drie categorieën in te delen:
|
De eerst aankomen technische wachtdienst functionaris schat de ernst en de gevolgen in.
De aanvraag voor het in dienst roepen van hersporingspersoneel is getrapt opgezet:
1. De VL roept bij een hersporing de technische wachtdienst op;
2. De technische wachtdienst roept naar aanleiding van informatie en/of inspectie ter plaatse op:
|
|
Bij het oproepen wordt gebruik gemaakt van (inter)Regionale- en (inter)rayonale regelingen .
Een hersporing wordt altijd uitgevoerd onder leiding van een hersporingsleider in de geldende hersporingscategorie. Een hersporingsleider is in het kader van de ARBO-wet pas bevoegd als hij de opleiding hersporingsleider met een positief resultaat heeft gevolgd en aan de door de Rmvv te stellen eisen ten aanzien van herinstructie voldoet.
De alarmering van het hersporingsleider gebeurt volgens de (inter)Regionale en rayonale afspraken. De hersporingsleider probeert direct een goed beeld te verkrijgen van de ernst en omvang van de ontsporing. Bedenk daarbij wel dat de informatie afkomstig is van:
|
|
Door de vragen in deze volgorde te stellen heeft de hersporingsleider na combineren van antwoorden de grootste kans een goed beeld van de situatie te verkrijgen.
Aan de hand van de eerste indruk van de ernst en omvan besluit de hersporingsleider of:
er direct en welk:
|
Wanneer de hersporingsleider op de plaats van de ontsporing of ongeval aankomt begint hij direct met een eerste onderzoek. Hij houdt hierbij in de eerste plaats rekening met de veiligheid van:
|
Bij de beoordeling van de veiligheid moet rekening worden gehouden met de volgende elementen:
|
Wanneer de hersporingsleider het ongevalsterrein veilig kan betreden kan een
aanvang gemaakt worden met de opname.
De opname heeft een aantal doelen:
|
Het onderzoek naar de oorzaak zal de hersporingsleider zelden alleen kunnen uitvoeren. Het onderzoek zal zich in eerste instantie beperken tot een aantal mogelijke oorzaken.
Het onderzoek beperkt zich tot het verzamelen van bewijsstukken, indien mogelijk officieel, door de spoorwegpolitie opgenomen verklaringen en eigen interviews. Goede hulpmiddelen om de feitelijke situatie vast te leggen zijn:
|
Er mag in geen geval een uitspraak gedaan worden over de mogelijke oorzaak aan justitie of pers. Ook als de oorzaak voor de hersporingsleider onomstreden vaststaat.
In samenwerking met andere disciplines (infra, BbvSP, BbvORA) kunnen aanvullende
veiligheidsmaatregelen getroffen worden. Deze hebben algemeen tot doel de veiligheidsmaatregelen
in overeenstemming te brengen met de werkelijk geconstateerde situatie.
Hierbij valt te denken aan:
|
Bij een ontsporing kunnen behalve gevaarlijke stoffen, ook milieugevaarlijke of belastende stoffen als dieselolie, smeerolie en koelvloeistof op en in de bodem terecht komen. Ook bij zeer kleine hoeveelheden is dat verboden (Wet BodemBescherming, WBB) en daarmee ongewenst. Ondanks het feit dat er hier geen spraken van een onregelmatigheid met gevaarlijke stoffen hoeft te zijn, moeten er aanvullende maatregelen genomen worden:
|
De If regio afdeling Baan & Kunstwerken zal door de CMK worden gewaarschuwd om de vervuilde grond op te (laten) ruimen.
Voor de volledige regeling zie het Voorschrift ter voorkoming, Beperking en bestrijding van Ongewenste Gebeurtenissen deel III uitgave 1993 (VBOG III 1993).
De aanvullende milieumaatregelen kunnen op het hersporingsplan (zie hoofdstuk 3.5) behoorlijk van invloed zijn.
In dit hoofdstuk worden alle bijzondere werkzaamheden en aandachtspunten per materieelsoort en -serie behandeld.
Dit gedeelte is primair bedoeld als naslagwerk voordat met het hersporen wordt begonnen. Om te kunnen overwegen of sloop in plaats van hersporen rendabel is zie bijlage 4.1 voor een waarde overzicht per materieel-serie. De betekenis van de symbolen bij de schema's van de vijzelpunten staat hieronder weergegeven.
Aangedreven assen | |
Loopassen | |
Hulpvijzelpunt | |
Hoofdvijzelpunt |
Materieelseries | |
DH-I | 3101-3119 |
DH-II | 3201-3231 |
Vijzelpunten De vijzelpunten zijn als volgt aangebracht: Bij de DH-I zijn de aangedreven assen in de tekening in het Handboek Hersporen niet aangegeven! | |
Speciale hulpmiddelen Er zijn voor de DH-I en DH-II geen speciale hulpmiddelen. | |
Gewichten | |
motordraaistel: | 5,75 ton |
loopdraaistel: | 5,2 ton |
bak: | |
3101-3119: | 24 ton |
3201-3231: | 23 ton |
Aandachtspunten aandrijving: |
Indien de bewegingen van het draaistel bij hersporen onvoldoende zijn, kan de cardanas tussen aamgedrevem as em de Voith-aandrijfunit eenvoudig gedemonteerd worden. |
brandstof / koelvloeistof / hydraulische- of motorolie: | Bij lekkage direct via de CMK bodemdeskundigen van If inschakelen. Indien mogelijk leggage stoppen en vloeistof indammen. |
Hersporingsmethode | Voorwaarde | DH-1 en DH-II |
---|---|---|
Overgooien | Beperkte afstand | - |
Trekken over staalplaat | Vast punt | ++ |
Hersporingssloffen | Zeer kleine afstand 1) |
++ |
Lucasbalk met rolmat | Geen | ++ |
Hijsen | Bovenleiding spanningsloos | + |
Losse rails | ++ | |
Overeind zetten: Trekken | - | |
Overeind zetten: Drukken | -- | |
Overeind zetten: Hijsen | ++ | |
Sloop ter plaatse | + | |
Restwaarde 2) |
Onvervangbaar |
Verklaring: | ++ | zeer geschikt |
+ | geschikt | |
- | minder geschikt | |
-- | niet geschikt | |
O | niet toegestaan of alleen na het nemen van omvangrijke maatregelen | |
1) | Eventueel baanschuivers en/of ATB-spoelen demonteren | |
2) | Geen boekwaarde, stand 1992/1993 |