Niels z'n Wadloper Bladzijde

Huisstijlen van de Wadlopers

Veolia 3226


Huisstijlen van de Wadlopers in Nederland

De huisstijl van NS

NS logo

De Wadlopers kwamen in de gele NS huisstijl met blauwe reclamebanen uit 1968 in dienst. Inspelend op de blauwe reclamebanen kregen de stellen kleine diagonale blauwe blokjes onder aan de bakrand bij de cabines:
DH-2 NS
DH-2 NS van voren DH-2 NS van opzij

Tussen 1996 en 1998 werden de Wadlopers gemoderniseerd. Uiterlijk werd het materieel voorzien van gele baanruimers, werd de bovenste helft van de koppen grijs geschilderd en vervielen de blauwe diagonale blokjes onder aan de bakrand bij de cabines: DH-2 NS Modern

De gele zijwanden met blauwe reclamebanen bleven bij de modernisering behouden. Zouden de Wadlopers in de nieuwe huisstijl van de zijn gebracht, dan zouden ze er wellicht zo hebben kunnen gaan uitzien: DH-2 NS DM'90


De huisstijl van Arriva

Arriva logo

De Groninger stadsbus 120 van Arriva als voorbeeld genomen, leek het mogelijk dat de Wadlopers bij Arriva in één van de volgende beschilderingen worden gestoken: DH-1 Arriva of DH-1 Arriva

Of zou er eerst nog zoals de stadsbus 139 van Arriva een geritste overgangsversie komen: DH-1 NS/Arriva ?

Echter, NoordNed nam niet de huisstijl van Arriva over. Deze tekeningen zijn slechts eigen ontwerpen, gemaakt toen de huisstijl van NoordNed nog niet bekend was. Ik wil u deze ontwerpen niet onthouden, vandaar dat ze hier nog steeds staan.

Medio 2005 werd bekend dat de treindiensten van NoordNed zouden worden overgenomen door Arriva. Ondanks dat Arriva voor de bussen in Nederland dezelfde huisstijl als het Britse moederbedrijf gebruikt is voor het treinverkeer een nieuwe huisstijl met rood en creme ontworpen. De kans dat een Wadloper in de nieuwe huisstijl van Arriva verschijnt is echter zeer gering, aangezien de Wadlopers zullen worden vervangen door nieuw bestelde van Stadler. De Wadlopers en behielden de logo's van NoordNed, enkel de 3229 is voorzien van Arriva logo's op één bak. Gebaseerd op een artist impression van een in Arriva kleuren zou een Wadloper in die kleurstelling er mogelijk zo uit kunnen zien: DH-2 Arriva

Nadat de eerste uit de fabriek rolde, bleek de kleurstelling toch meer felrood te zijn, met witte koppen, rode deuren en geen grote logo's op de zijwanden. Hierop gebaseerd zou een Wadloper er dan zo uit kunnen zien: DH-2 Arriva


De huisstijl van NoordNed

NoordNed logo

De NS heeft er twee dagen een totaalreclame treinstel bij gehad: de 3222 in totaalreclame voor NoordNed! NoordNed zou een eigen huisstijl gaan hanteren. Op 28 en 29 mei reed de 3222 reeds in de nieuwe groene huisstijl van NoordNed in de dienst van NS Reizigers tussen Groningen en Leeuwarden. Op 28 mei gekoppeld aan de geel/grijze 3220 in NS uitvoering; op 29 mei los. De 3222 is niet in de nieuwe huisstijl gespoten, maar bestickerd. Er waren nog duidelijk gele 'resten' te herkennen. Een tweetal details deden nog aan de NS tijd van de Wadlopers denken. Ten eerste waren de zwarte koppen gehandhaafd, ten tweede waren de schuine blokjes onder aan de zijkanten van de koppen terug, nu echter in het donkergroen en aan een zijde in spiegelbeeld ten opzichte van de blauwe blokjes van de NS. Wat verder opviel is de rode cirkel op de kop. Lastig voor de fotograaf was het feit dat het treinstelnummer aan de buitenkant niet is aangebracht. Echter aangezien de 3222 als enige Wadloper groen werd bestickerd was de identificatie toch nog eenvoudig. Later werden de treinstelnummers alsnog aangebracht.

NoordNed 3222
NoordNed 3222 van voren NoordNed 3222 van opzij

De nieuwe huisstijl van NoordNed werd bij het spoorwegmaterieel enkel op de 3222 toegepast. Bij het busmaterieel werden meerdere voortuigen in de nieuwe huisstijl bestickerd. Bij de overige Wadlopers, de vier en een groot deel van de bussen van NoordNed werden enkel de oude logo's vervangen door NoordNed-logo's: DH-2 NoordNed
De 3119 heeft nog een korte tijd rondgereden met een NoordNed logo op een van de koppen, welke spoedig weer werd vervangen door het treinstelnummer, zoals de rest van de serie:

NoordNed 3119 van voren

De 3103 en de tijdelijk gebruikte Plan U's waren niet voorzien van NoordNed logo's, maar hebben bij NoordNed voorzien van de NS logo's gereden.


De huisstijl van Connexxion

Connexxion logo


Per ingang van 1 september 2002 zou Connexxion met Wadlopers gaan rijden tussen Almelo en Mariënberg in samenwerking met Syntus. Hoewel de kans enorm klein was dat er een Wadloper in de huisstijlkleuren van Connexxion zou worden beplakt, heb ik hier toch een eigen ontwerp toegevoegd, geïnspireerd op de sneltram van Connexxion tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein: DH-1 Connexxion
Toch werden de stellen die per 7 oktober 2002 tussen Almelo en Mariënberg werden ingezet aan de huisstijl van Connexxion aangepast. In het kader van bezuinigingen zijn bij de twee Wadlopers enkel de deuren en de reclamebanen Connexxion-groen gemaakt: DH-1 Connexxion
Na het uitschrijven van een prijsvraag voor een meer toepasselijkere naam zijn de 3101 en 3102 door Connexxion hernoemd tot "Veenexxpres", met dubbel-xx zoals ook in de naam Connexxion.


De huisstijl van Syntus

Syntus logo

Toen bekend werd dat voor de exploitatie van het traject tussen Almelo en Mariënberg gekozen werd voor Wadlopers, was nog niet bekend of het materieel zou worden beheer door Syntus of Connexxion. Connexxion besteedde voorheen de materiële zaken uit aan Syntus. De aanpassing van een Wadloper aan de huisstijl van Syntus lag aanvankelijk dan ook meer voor de hand dan een aanpassing van een Wadloper aan de huisstijl van Connexxion. Hierbij een eigen ontwerp, gebaseerd op de van Syntus: DH-1 Syntus
Het werd echter toch een minieme huisstijl van Connexxion.


De huisstijl van Twents

Twents logo


Per december 2005 viel het lokale openbaar vervoer in Twente onder verantwoording van de regio Twente, welke een eenduidige rode huisstijl voorschreef aan alle vervoerders van openbaar vervoer binnen de regio onder de noemer "Twents". Het busvervoer in deze regio werd verzorgd door Connexxion en Syntus met bussen welke werden voorzien van de nieuwe Twents huisstijl. In principe zou deze huisstijl ook op het lokale treinverkeer tussen Almelo en Mariënberg gebruikt moeten worden: DH-1 Twents
Maar Connexxion heeft de twee Veenexxpressen niet voorzien van de Twents huisstijl. Per 27 mei 2007 werd de dienstregeling op dit traject uitgebreid tot een halfuursdienst en gereden met twee van Syntus, welke wel in het Twents rood zijn bestickerd: Lint-41 Twents


De huisstijl van Veolia

Veolia logo

Vanaf 10 december 2006 werd de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond geëxploiteerd door Veolia. Totdat het hiervoor bestelde materieel werd afgeleverd, heeft Veolia met Wadlopers, vernoemd tot "Maashoppers", gereden. De kans dat een van de Maashoppers in de huisstijl kleuren van Veolia zou worden beplakt leek gering. Toch heb ik een ontwerp, gebaseerd op een impressie tekening van een nieuwe voor Veolia, gemaakt: DH-2 Veolia
De Maashoppers behielden echter hun huidige NSR kleurstelling, waarbij de logo's van Veolia op witte stickers werden aangebracht: DH-2 Veolia
Of NoordNed groen met Veolia logo's, want de 3222 behoorde ook tot de stellen voor Veolia: DH-2 Veolia

Wat voor onmogelijk werd gehouden is geschied! Er werd een Maashopper in de kleurstelling van Veolia bestickerd, en wel de 3226. De kleurstelling week gering af van de hierboven al geopperde potentiële kleurstelling voor Maashoppers in Veolia kleurstelling. De rode bies lag wat hoger met daaronder een dikkere grijze band: DH-2 Veolia
De koppen waren gesierd met het Veolia logo in plaats van het stelnummer en op het midden van een van de bakken was de tekst "Nog 8 maanden" aangebracht, verwijzend naar de tijd dat het nog zou duren voor het nieuwe materieel kwam. Deze tekst werd later gewijzigd in "Nog 6 maanden" en weer later in "Nog 4 maanden", "Nog 3 maanden" en tenslotte in "Nog 1 maand".



Huisstijlen van de Wadlopers in Polen

De huisstijl van Poznań / Sigma Tabor

ZNTK Poznań logo

In 2009 werd een aantal Wadlopers overgenomen door Poznań / Sigma Tabor in Polen om te worden opgeknapt voor de Poolse markt. De stellen werden in een grijs met rode kleurstelling gestoken, die lijkt op de wit met rode kleurstelling van Veolia. De nummers, bestaande uit het voorvoegsel "DH-" gevolgd door het oorspronkelijke NS-nummer, is in het rood zowel op de zijwanden van beide bakken als op de voorkant aangeracht. Daarnaast prijkt zijwanden van de DH-3102, DH-3206 en DH-3219 zowel de logo's van Poznań als van Sigma Tabor. Op de DH-3207 en DH-3231 zijn deze logo's niet aangebracht. Wel zijn op de zijkanten van de koppen van de DH-3102, DH-3206, DH-3207 en DH-3231 het logo van aangebracht. De DH-3102 en DH-3206 zijn tevens voorzien van digitale koersdisplays achter de cabineramen, van voren gezien in de rechter bovenhoek. Bij de overige stellen werd een bord met de bestemming achter het raam geplaatst, hetgeen ook wel gebeurde als de displays defect waren.
DH-2 ZNTK Poznań/Sigma Tabor
DH-2 ZNTK Poznań/Sigma Tabor van voren

De huisstijl van

Koleje Śląskie logo

Eind 2012 werden de Poolse Wadlopers verzameld door voor de inzet in Silezië. Van de tot die tijd door ingezette Wadlopers behielden de tweetjes SN83-002 (DH-3207) en SN83-003 (DH-3231) de grijs met rode kleurstelling van . De SN82-001 (DH-3102) en SN83-001 (DH-3206), alsmede de zich nog in Paterek opgestelde 3105, 3110, 3222 en 3226 werden in de kleurstelling van gestoken: wit met lichtblauw dak en gele deuren. Ook de weer herstelde 3219 en de 3225 en de later in Polen gearriveerde 3115 en 3215 kregen deze kleurstelling aangemeten. De stellen werden enkel voorzien van de Poolse nummers. Rond september 2013 werden de stellen tevens voorzien van UIC nummers, waarbij de bakken van de tweetjes elk een uniek nummer kreeg. Op de zijwanden werd het volledige twaalf cijferige UIC nummer onder het Poolse nummer aan gebracht, op de koppen enkel de laatste 8 cijfers van het UIC nummer.

DH-1 Koleje Śląskie
DH-1 Koleje Śląskie van voren

De huisstijl van

SKPL logo

In Polen bracht in 2018 het Wadloper tweetje SN83-003 (ex 3231) in een eigen rode kleurstelling, inclusief rode baanruimer en rode treden onder de deuren, met een grijs vlak en gele deuren:
DH-2 SKPL
DH-2 SKPL van voren
Twee afbeeldingen van een wit fiets maken er bijna weer een WadFietser van... De apparatuur onder de bak, alsmede de draaistellen, kregen een lichtgrijze kleur. Het grijze dak werd tot over de kop doorgetrokken. In 2019 volgde het Wadloper eentje SN82-002 (ex 3105) in deze kleurstelling. In de loop van 2020 werden ook de eentjes SN82-001 (ex 3102) en SN82-003 (ex 3110) alsmede de tweetjes SN83-004 (ex 3219) en SN83-005 (ex 3222) omgeschilderd, in 2021 gevolgd door de SN83-007 (ex 3226). De verwachting is dat de SN83-006 (ex 3225) en SN83-001 (ex 3206) daarna zullen volgen.


Huisstijlen van de Wadlopers in Argentinië

De huisstijl van TBA

TBA logo

In 2011 werd een tiental Wadlopers overgenomen door Trenes de Buenos Aires () in Argentinië om te worden ingezet in de te reactiveren internationale verbinding tussen Argentinië en Uruguay. Ter promotie van deze per 29 augusutus 2011 gestartte verbinding werden de 3201 en 3221 als eerste in een nieuwe wit met blauwe kleurstelling gestoken met promotionele teksten, waarbij de stellen hun oorspronkelijke NS-nummers hebben behouden, welke echter niet meer op de fronten is aangebracht. De baanruimers werden wit met aan de voorzijde schuine rode schrikstrepen. De deuren bleven grijs en kregen onderaan blauwe diagonale strepen. De promotionele teksten verschillen per bak en per treinstel. Tevens zijn de stellen van extra schijnwerpers boven de cabineramen voorzien, op de plek waar vroeger de tyfoon heeft gezeten voordat deze naar onderen werd verplaatst. Het interieur is gelijk gebleven.
DH-2 TBA
DH-2 TBA van voren

In 2011 werd de 3213 als eerste stel gemoderniseerd en voorzien van klimaatinrichting voor de reizigers. Uiterlijk kreeg het stel de gangbare huisstijl van aangemeten, grijs en paars met een rode streep.
DH-2 TBA
DH-2 TBA van voren

De huisstijl van

Casimiro logo

In Argentinië bracht in 2014 twee Wadlopers in een eigen kleurstelling met iedere bak half in de Paraguaanse kleuren rood en wit en half in de de Argentijnse kleur blauw. Deze kleurstelling werd doorgetrokken over de koppen, waarbij aan de ene kop rood met wit en de andere kop blauw werd. Rond de ramen bevindt zich een zwarte band en ook de deuren werden zwart. Elke bak kreeg een eigen nummer. De ex 3221 kreeg de nummers F-101 en F-102, de ex 3201 de nummers F-103 en F-104

DH-2 Casimiro
DH-2 Casimiro van voren Argentijnse kop DH-2 Casimiro van voren Paraguaanse kop


Huisstijlen van de Wadlopers in Roemenië

De huisstijl van

Transferoviar Călători logo

In Roemenië bracht Transferoviar Călători () de Wadlopers in een eigen kleurstelling van rood met witte biezen en witte deuren. Elke bak kreeg een eigen nummer. De meeste treinstellen werden met beide eigen bakken samengesteld, op een tweetal bakwisselingen na.

DH-2 TFC
DH-2 TFC van voren
Behalve dat naast de Wadlopers ook over tweedehands materieel van de typen 614 en 624 van de Deutsche Bahn beschikt, vormt het Wadlopermaterieel wel het beeldmerk van , hetgeen terug komt in informatieposters en achter op treinkaartjes:
Treinkaartje TFC
Treinkaartje TFC
Treinkaartje TFC


Deze bladzijde is het laatst gewijzigd op 16 oktober 2021