Inhoud: |
De huisstijl van NS | ||||
![]() |
De Wadlopers kwamen in de gele NS huisstijl met blauwe reclamebanen uit 1968 in dienst. Inspelend op de blauwe reclamebanen kregen de stellen kleine diagonale blauwe blokjes onder aan de bakrand bij de cabines:
Tussen 1996 en 1998 werden de Wadlopers gemoderniseerd. Uiterlijk werd het materieel voorzien
van gele baanruimers, werd de bovenste helft van de koppen grijs geschilderd en vervielen de blauwe diagonale blokjes
onder aan de bakrand bij de cabines:
De gele zijwanden met blauwe reclamebanen bleven bij de modernisering behouden. Zouden de
Wadlopers in de nieuwe huisstijl van de zijn gebracht,
dan zouden ze er wellicht zo hebben kunnen gaan uitzien:
| |||
De huisstijl van Arriva | ||||
![]() |
De Groninger stadsbus 120 van Arriva als voorbeeld genomen, leek het mogelijk dat de
Wadlopers bij Arriva in één van de volgende beschilderingen worden gestoken:
Of zou er eerst nog zoals de stadsbus 139 van Arriva een geritste overgangsversie komen:
Echter, NoordNed nam niet de huisstijl van Arriva over. Deze tekeningen zijn slechts eigen ontwerpen, gemaakt toen de huisstijl van NoordNed nog niet bekend was. Ik wil u deze ontwerpen niet onthouden, vandaar dat ze hier nog steeds staan.
Medio 2005 werd bekend dat de treindiensten van NoordNed zouden worden overgenomen door Arriva.
Ondanks dat Arriva voor de bussen in Nederland dezelfde huisstijl als het Britse moederbedrijf
gebruikt is voor het treinverkeer een nieuwe huisstijl met rood en creme ontworpen. De kans dat
een Wadloper in de nieuwe huisstijl van Arriva verschijnt is echter zeer gering, aangezien de
Wadlopers zullen worden vervangen door nieuw bestelde van
Stadler. De Wadlopers en behielden de logo's van
NoordNed, enkel de 3229 is voorzien van Arriva logo's op één bak.
Gebaseerd op een artist impression van een in Arriva
kleuren zou een Wadloper in die kleurstelling er mogelijk zo uit kunnen zien:
Nadat de eerste uit de fabriek rolde, bleek de kleurstelling toch meer
felrood te zijn, met witte koppen, rode deuren en geen grote logo's op de zijwanden. Hierop gebaseerd zou
een Wadloper er dan zo uit kunnen zien:
| |||
De huisstijl van NoordNed | ||||
![]() |
De NS heeft er twee dagen een totaalreclame treinstel bij gehad: de 3222 in totaalreclame voor NoordNed! NoordNed zou een eigen huisstijl gaan hanteren. Op 28 en 29 mei reed de 3222 reeds in de nieuwe groene huisstijl van NoordNed in de dienst van NS Reizigers tussen Groningen en Leeuwarden. Op 28 mei gekoppeld aan de geel/grijze 3220 in NS uitvoering; op 29 mei los. De 3222 is niet in de nieuwe huisstijl gespoten, maar bestickerd. Er waren nog duidelijk gele 'resten' te herkennen. Een tweetal details deden nog aan de NS tijd van de Wadlopers denken. Ten eerste waren de zwarte koppen gehandhaafd, ten tweede waren de schuine blokjes onder aan de zijkanten van de koppen terug, nu echter in het donkergroen en aan een zijde in spiegelbeeld ten opzichte van de blauwe blokjes van de NS. Wat verder opviel is de rode cirkel op de kop. Lastig voor de fotograaf was het feit dat het treinstelnummer aan de buitenkant niet is aangebracht. Echter aangezien de 3222 als enige Wadloper groen werd bestickerd was de identificatie toch nog eenvoudig. Later werden de treinstelnummers alsnog aangebracht.
De nieuwe huisstijl van NoordNed werd bij het spoorwegmaterieel enkel op de 3222
toegepast. Bij het busmaterieel werden meerdere voortuigen in de nieuwe huisstijl bestickerd.
Bij de overige Wadlopers, de vier en een groot deel van
de bussen van NoordNed werden enkel de oude logo's vervangen door NoordNed-logo's:
De 3103 en de tijdelijk gebruikte Plan U's waren niet voorzien van NoordNed logo's, maar hebben bij NoordNed voorzien van de NS logo's gereden. | |||
De huisstijl van Connexxion | ||||
![]() |
Per ingang van 1 september 2002 zou Connexxion met Wadlopers gaan rijden tussen
Almelo en Mariënberg in samenwerking met Syntus. Hoewel de kans enorm klein
was dat er een Wadloper in de huisstijlkleuren van Connexxion zou worden beplakt,
heb ik hier toch een eigen ontwerp toegevoegd, geïnspireerd op de sneltram
van Connexxion tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein:
| |||
De huisstijl van Syntus | ||||
![]() |
Toen bekend werd dat voor de exploitatie van het traject tussen Almelo en Mariënberg
gekozen werd voor Wadlopers, was nog niet bekend of het materieel zou worden beheer door
Syntus of Connexxion. Connexxion besteedde voorheen de materiële zaken uit aan Syntus.
De aanpassing van een Wadloper aan de huisstijl van Syntus lag aanvankelijk dan ook meer voor
de hand dan een aanpassing van een Wadloper aan de huisstijl van Connexxion. Hierbij een
eigen ontwerp, gebaseerd op de van Syntus:
| |||
De huisstijl van Twents | ||||
![]() |
Per december 2005 viel het lokale openbaar vervoer in Twente onder verantwoording van de regio Twente, welke
een eenduidige rode huisstijl voorschreef aan alle vervoerders van openbaar vervoer binnen de regio onder
de noemer "Twents".
Het busvervoer in deze regio werd verzorgd door Connexxion en Syntus met bussen welke werden voorzien van de
nieuwe Twents huisstijl. In principe zou deze huisstijl ook op het lokale treinverkeer tussen Almelo en
Mariënberg gebruikt moeten worden:
| |||
De huisstijl van Veolia | ||||
![]() |
Vanaf 10 december 2006 werd de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond geëxploiteerd door Veolia.
Totdat het hiervoor bestelde materieel werd afgeleverd, heeft Veolia
met Wadlopers, vernoemd tot "Maashoppers", gereden. De kans dat een van de
Maashoppers in de huisstijl kleuren van Veolia zou worden beplakt leek gering. Toch heb ik een ontwerp,
gebaseerd op een impressie tekening van een nieuwe voor Veolia, gemaakt:
Wat voor onmogelijk werd gehouden is geschied! Er werd een Maashopper in de kleurstelling van Veolia bestickerd,
en wel de 3226. De kleurstelling week gering af van de hierboven al geopperde potentiële
kleurstelling voor Maashoppers in Veolia kleurstelling. De rode bies lag wat hoger met daaronder een dikkere
grijze band:
|
De huisstijl van TBA | ||||
![]() |
In 2011 werd een tiental Wadlopers overgenomen door Trenes de Buenos Aires () in Argentinië om te worden ingezet in de te reactiveren internationale verbinding tussen Argentinië en Uruguay. Ter promotie van deze per 29 augusutus 2011 gestartte verbinding werden de 3201 en 3221 als eerste in een nieuwe wit met blauwe kleurstelling gestoken met promotionele teksten, waarbij de stellen hun oorspronkelijke NS-nummers hebben behouden, welke echter niet meer op de fronten is aangebracht. De baanruimers werden wit met aan de voorzijde schuine rode schrikstrepen. De deuren bleven grijs en kregen onderaan blauwe diagonale strepen. De promotionele teksten verschillen per bak en per treinstel. Tevens zijn de stellen van extra schijnwerpers boven de cabineramen voorzien, op de plek waar vroeger de tyfoon heeft gezeten voordat deze naar onderen werd verplaatst. Het interieur is gelijk gebleven.
In 2011 werd de 3213 als eerste stel gemoderniseerd en voorzien van klimaatinrichting voor de reizigers. Uiterlijk kreeg het stel de gangbare huisstijl van aangemeten, grijs en paars met een rode streep.
| |||
De huisstijl van | ||||
![]() |
In Argentinië bracht in 2014 twee Wadlopers in een eigen kleurstelling met iedere bak half in de Paraguaanse kleuren rood en wit
en half in de de Argentijnse kleur blauw. Deze kleurstelling werd doorgetrokken over de koppen, waarbij aan de ene kop rood met wit en de andere kop blauw werd.
Rond de ramen bevindt zich een zwarte band en ook de deuren werden zwart.
Elke bak kreeg een eigen nummer. De ex 3221 kreeg de nummers F-101 en F-102, de ex 3201 de nummers F-103 en F-104
|
De huisstijl van | |||||||||
![]() |
In Roemenië bracht Transferoviar Călători () de Wadlopers in een eigen kleurstelling van rood met witte biezen en witte deuren.
Elke bak kreeg een eigen nummer. De meeste treinstellen werden met beide eigen bakken samengesteld, op een tweetal bakwisselingen na.
|