Niels z'n Wadloper Bladzijde

20 Jaar Wadlopers!

20 augustus 1981 - 20 augustus 2001

20 Jaar Wadloper 3201


Voorbereiding

Op 20 augustus 1981 arriveerde de 3201 als eerste van een nieuwe serie dieselmaterieel voor de noordelijke nevenlijnen in Nederland. Precies twintig jaar later, op 20 augustus 2001, werd dit feit door Tim Goorman, Rik Derks en Niels Karsdorp, enkele liefhebbers van dit markante materieel, gevierd.

De eerste voorbereidingen werden reeds in de zomer gestart. Er was eerst nog onzekerheid of het jubileum doorgang kon vinden, omdat de 3201 lange tijd buiten dienst stond. Uiteindelijk werd de 3201 toch weer in dienst gesteld. Tim regelde met NoordNed, de huidige exploitant van de 3201, dat het treinstel op 20 augustus 2001 in dienst zou zijn. Het treinstel zou deze dag tussen Groningen en Roodeschool de basisdienst verzorgen. Tim had liever gezien dat het stel tussen Groningen en Delfzijl zou worden ingezet, omdat dit het eerste traject was, waarop de Wadlopers in dienst kwamen. Pogingen om het alsnog voor elkaar te krijgen om de 3201 in de dienst naar Delfzijl te krijgen mislukten. Al met al waren we al heel tevreden met het feit dat de 3201 de basisdienst op Roodeschool zou verzorgen, en niet enkel in de spits als versterking zou dienen.


Koersbord en jubileumbord

Tim regelde ook met NoordNed dat het stel van een koersbord en een jubileumbord mocht worden voorzien. Tim leende hiervoor een koersbord van de STAR, welke hij voorzag van de tekst "Wadloper 3201 20 jaar in dienst", een afbeelding van een Wadloper en een beknopte geschiedenis:



Op 20 augustus 1981, vandaag 20 jaar geleden, kwam als eerste van de treinstelserie "Wadloper", het treinstel 3201 de grens met Nederland over. Er zouden in de twee jaar daarna nog 49 stellen volgen, tot een totaal van 31 tweewagen-stellen en 19 eenwagenstellen.
De stellen hadden door hun geringe gewicht grote problemen met o.a. de detectie, hier is in de loop der jaren dan ook veel aan gedaan. Uiteindelijk voldeden de treinstellen redelijk goed, en waren een hele verbetering t.o.v. de oude Blauwe Engelen, hoewel deze door velen werden en worden gemist.
Vanaf 1997 werd de gehele serie gemoderniseerd, waarbij ze een heel ander interieur kregen, met ruime, losse stoelen. Uiterlijke veranderingen waren het aanbrengen van baanruimers en cabineairco, en het zwart schilderen van de koppen.
In de jaren 1999 en 2000 nam NoordNed de diensten over van de NS, waarbij het interieur van de treinen voor de Groningse lijnen geheel werd gewijzigd, vanwege de komst van de eerste klasse. Door de frequentere inzet en het klimmen van de leeftijd, vallen er zo nu en dan stellen uit. Daarom krijgen de stellen op dit moment een beurt in de werkplaats Tilburg, waarna ze hopelijk nog jaren meekunnen!


Dit koersbord zou op de zijwand worden bevestigd aan de ophanghaakjes welke nog op het stel aanwezig zouden zijn. Omdat de 'bekleding' van het koersbord van papier was gemaakt, zou deze om de weersinvloeden te kunnen doorstaan geplastificeerd moeten worden. Tim beschikte niet over het hiervoor benodigde materiaal en deed hiervoor een beroep op Rik Derks. Het bord dat op de kop zou worden gehangen werd voorzien van de volgende tekst:

Jubileumbord

Wegens tijdgebrek is het Tim niet gelukt om plakletters te kopen en zodoende heeft hij het bord maar beschreven.

Overigens klopt de tekst niet helemaal, op 20 auguatus 2001 was de 3201 20 jaar in Nederland. Pas op 2 september 2001 zou het stel 20 jaar in dienst zijn. Om het bord op de kop te hangen moest nog touw worden geregeld. Een langere tekst paste niet op het bord en het moest ook voor een leek begrijpelijk zijn.


Persbericht

Om het jubileum niet stilletjes alleen te vieren stuurde Tim persberichten naar twee regionale nieuwsbladen, 'Het Nieuwsblad van het Noorden' en het 'Groninger Dagblad' en naar de regionale omroep TV Noord:



Treinstel "Wadloper" van NoordNed 20 jaar in dienst

PERSBERICHT
Geachte redactie,
Aanstaande maandag, 20 augustus, is het precies 20 jaar geleden dat het eerste treinstel type "Wadloper" in Nederland aankwam. Na een tijdje van kinderziekten, vooral veroorzaakt door het geringe gewicht van dit materieel, en de daaropvolgende aanpassingen, bleken de Wadlopers toch nog een redelijk betrouwbaar treintype te zijn, en inmiddels is het eerste stel dus al twintig jaar oud.
Een groepje van Noordelijke treinliefhebbers is van mening dat dit niet ongemerkt voorbij kan gaan, mede omdat de treinen momenteel wat storingen beginnen te vertonen (er zijn onderdelen aan vervanging toe) en NoordNed plannen heeft tot gedeeltelijke vervanging door light-rail-treinen. De toekomst is dus onzeker, ondanks dat de treinen recent gemoderniseerd zijn en nog maar net helft van de normale levensduur van 35 jaar bereikt hebben.
Daarom zal op maandag 20 augustus het oudste treinstel, nummer 3201, getooid worden met een aantal versieringen, zoals borden en bloemen, ter ere van zijn 20e verjaardag. Met de huidige vervoerder NoordNed is overeen gekomen dat het treinstel de hele dag wordt ingezet op de lijn naar Roodeschool, wijzigingen voorbehouden uiteraard.
De trein zal rijden in de treinen vertrekkend naar Roodeschool om 08:31, 10:31, 12:31 etc.

Met vriendelijke groeten,

Tim Goorman
Organisator 20 jaar Wadloper




20 augustus 2001: Het jubileum

Door Tim Goorman

Vanmorgen om 6:30 ging mijn wekker, 20 augustus 2001 was aangebroken, de dag waarop de 3201 twintig jaar geleden in Nederland aankwam. Na de buschauffeur een ZomerZwerfkaart afhandig te hebben gemaakt toog ik om 7:22 naar Groningen, waar ik zo'n driekwartier later aankwam. In Groningen was nog niemand te bekennen, dus maar ff gewacht op wat er komen zou. Niet dat je veel keuze hebt met twee grote zware borden bij je trouwens... ;-) Met de IC die om 8:15 aankwam en de stoptrein uit Lw van 8:10 (in de plus) arriveerden resp. Rik Derks (met plakplastic) en Wadloper-goeroe Niels Karsdorp, en korte tijd later kwam ook Gerard "condensaat" van Vliet eraan. Na het plastificeren van het koersbord (je weet nooit of er nog een buitje aan komt...) werd dit opgehangen, waarna de eerste foto's al gemaakt werden door de fotograaf van het Nieuwsblad van het Noorden. Na deze actie liep het al tegen half negen, zodat er geen tijd meer was om het grote bord op de kop aan te brengen. Dat moest dus maar even wachten, en zodoende vertrok de 3201 slechts licht versierd achter de 3217 voor zijn tweede slagje naar Roodeschool.

Tijdens de anderhalf uur wachten uiteraard nog ff flink gebabbeld over het subject e.a., vervolgens een paar meter touw gescoord bij de Bruna, en plaatjes gemaakt van het overige extreem spannende materieel alhier. Na terugkeer van de feestganger (klik!) maar gelijk het spoor ingedoken om het bord aan de kop te bevestigen, wat overigens nog aardig makkelijk ging. Na weer de nodige plaatjes (deze keer met het Groninger Dagblad erbij, incl. interview!) werd vertrokken, deze keer met ons aan boord. In Roodeschool natuurlijk wat plaatjes gemaakt, en daarna nog op een aantal andere stations op de terugweg. Onderweg (tijdens kruising) kwamen we de USO-2 weer tegen, doordat de mcn zijn deur open gooide om ons erop te wijzen (dank!!) kon daar nog mooi even een plaatje van gemaakt worden.

Terug in Groningen gingen we zelf nog even wat close-ups maken, om daarna weer in de trein te stappen - deze keer voor wat baanplaatjes te Baflo. Na aankomst stond de USO alweer klaar voor vertrek aldaar, dus die ook maar even geplaat. Vervolgens wachten op de 3201... dan merk je toch weer hoe verschrikkelijk vervelend zo'n uursdienst eigenlijk is. Maar ook dat overleefden we, waarop we weer naar Groningen gingen, waar we nog wel even de tijd hadden voor het e.e.a. aan plaatjes. De USO was inmiddels ook weer in Groningen (zal vast op en neer naar Nieuweschans zijn gegaan), en kon ook nog even worden vastgelegd. Later werd 'ie overigens weer voor z'n rongenwagen gezet, en zal dus wel weer richting Bewoonde Wereld gaan vanavond.

Tenslotte weer naar de overweg bij de Paterswoldse weg om de 3201 nog eenmaal op de foto te zetten, niet met het bord voorop, want aan die zijde was inmiddels een tweetje bijgeplaatst :-( Dus dan maar van de achterzijde, met het koersbord in beeld. Ook de buurtgoederen uit Delfzijl nog even op de plaat gezet, had wel een leuke samenstelling: 4 keer Transwaggon, 8 keer ketel (groot en klein!) en 8 keer met lege gips (...) Hierna terug naar de 3201, waarna deze ritueel van het frontbord werd ontdaan; daarvoor moest ik wel op de koppeling klimmen trouwens... tsja, moeten ze dat andere stel maar niet bijplaatsen ;-) Het koersbord was wat makkelijker, hier werd eerst nog ff voor geposeerd nadat we een conducteur van NS Reizigers zover hadden gekregen ff plaatjes te maken. Hierna ging iedereen zijns weegs en toog ik met die zware borden naar de fotosjop om de rolletjes in te leveren. En zo kwam er een einde aan een hele leuke verjaardag!

Althans... einde? Thuis al bijna meteen het nieuws dat ik al in de krant stond, dus die ook maar ff gekocht na het eten. Ben benieuwd of het Groninger Dagblad morgenochtend nog volgt...


20 augustus 2001: Het jubileum

Door Niels Karsdorp

Op maandag 20 augustus 2001 verzamelden de Wadloperliefhebbers zich rond 8:15 op spoor 1a te Groningen, waar de 3201 als voorste van drie stellen om 8:01 uit Roodeschool aan kwam. Het koersbord werd nog geplastificeerd door Rik, waarna het op de 3201 werd gehangen. De al jaren niet meer gebruikte ophanghaakjes bleken nog prima te functioneren. Het bord op de kop kon door het ontbreken van touw nog niet worden bevestigd. Een journalist van het Nieuwsblad van het Noorden was naar aanleiding van het door Tim gestuurde persbericht naar het station gekomen en fotografeerde Tim terwijl hij het koersbord aan de 3201 hing en stelde nog enkele vragen.

Om 8:31 vertrokken de 3217 en 3201 naar Roodeschool om over anderhalf uur weer terug te komen. De tussenliggende tijd gebruikten wij om touw te regelen. Bij de Bruna op het station van Groningen konden we voor niets een flink stuk touw bemachtigen. Nadat de 3201 en 3217 terug in Groningen kwamen werd de 3217 afgerangeerd, terwijl Tim en Rik het bord op de kop bevestigden.

Wij reden vervolgens mee, om onderweg op enkele stations foto's van de jubilerende 3201 te kunnen maken. Op de terugweg vanuit Roodeschool kruisten we in Uithuizen met de meettrein UFM120. De machinist van de 3201 opende de cabinedeur en maakte ons hierop attent, zodat Tim nog een foto door het cabineraam heeft kunnen maken. Terug in Groningen werd het koersbord op de andere bak van de 3201 gehangen, omdat dit de enige bak nog met reclame was. Blijkbaar stond de 3201 ergens terzijde toen al het materieel van reclame werd ontdaan. Een journalist van het Groninger Dagblad interviewde Tim en maakte enkele foto's.

Wij vertrokken vervolgens met de 3201 naar Baflo om bij terugkomst uit Roodeschool een vrije-baan-foto te kunnen maken. In Groningen werd de 3201 versterkt met de 3216, waardoor het bord op de kop van de 3201 niet meer zichtbaar was. Terwijl wij vanuit Baflo terug naar Groningen keerden, reden de 3201 en 3216 naar Roodeschool. Nadat deze trein terug in Groningen kwam werd de 3201 ontdaan van het jubileumbord en het koersbord. Beide borden hebben de weersinvloeden goed doorstaan. Na nog een groepsfoto te hebben gemaakt namen we afscheid van elkaar.

Thuisgekomen lag het Nieuwsblad van het Noorden op de deurmat met in de regiokatern een artikel over het jubileum en een kleurenfoto van Tim met het koersbord. De volgende dag verscheen er ook een artikel, zij het zonder foto, in het Groninger dagblad.

Het 20 jarige jubileum van de 3201 was voorbij. Op naar de volgende 20 jaar....


Foto's van het jubileum


Als eerste werd het koersbord aan de B 3201 gehangen, hetgeen door een verslaggever van het Nieuwsblad van het Noorden werd gadegeslagen.
Voor het ophangen van het jubileumbord op de kop van de B 3201 was geen tijd meer en ook touw om het bord vast te maken ontbrak.

Tim hangt het koersbord aan de 3201 en poseert daarbij voor de fotograaf van het Nieuwsblad van het Noorden Het koersbord hangt aan de B 3201 Tim houdt het jubileumbord voor de kop van de B 3201 De 3201, met koersbord, en 3217 komen terug uit Roodeschool


Nadat de 3217 en 3201 een slag naar Roodeschool hadden gereden en we intussen touw hadden bemachtigd, werd het jubileumbord door Tim Goorman, met hulp van Rik Derks op de kop van de B 3201 bevestigd.

Tim Goorman en Rik Derks bevestigen het jubileumbord aan de kop van de B 3201 Tim Goorman bevestigt het jubileumbord aan de kop van de B 3201 Tim Goorman bevestiget het jubileumbord aan de kop van de B 3201 Het jubileumbord aan de kop van de B 3201 Het jubileumbord aan de kop van de B 3201


Tijdens onze tweede slag hebben we onderweg enkele foto's van de versierde 3201 gemaakt.

De versierde 3201 te Roodeschool De versierde 3201 te Roodeschool De versierde 3201 te Usquert De versierde 3201 te Baflo


Terug in Groningen werd het koersbord verhangen naar van de B naar de Bz. De Bz 3201 is de laatste en nog enige bak met reclame op de reclamebanden.
Te Baflo maakten we een foto van de versierde 3201 op de vrije baan, dat wil zeggen zonder station als decor.

De koersbak aan de Bz 3201 De versierde 3201 te Baflo De versierde 3201 te Baflo De versierde 3201 te Baflo


Deze bladzijde is het laatst gewijzigd op 13 april 2006